-
Planowanie przestrzenne inaczej II
data: 2021-08-09
Studium przypadku 2.
Zmiana funkcji terenu w śródmieściu Böblingen, BaWü, Deutschland.
IBA’27 i rozwinięcie idei Werkbundu.W 1927 roku, na wzgórzu Weissenhof w Stuttgarcie, powstało pierwsze, wzorcowe osiedle Werkbundu. Było pomyślane jako wystawa, prezentująca funkcjonalne założenia nowoczesnej architektury i nowe możliwości techniczne w budownictwie masowym. Wybudowane i wyposażone obiekty, miały przekonywać potencjalnych użytkowników do nowych idei z zakresu mieszkalnictwa.
Z idei Werkbundu wyrasta program IBA’27, realizowany obecnie w landzie Badenia-Wirtembergia, w południowych Niemczech. Program przewiduje realizację 13 dużych projektów w Stuttgarcie i okolicznych miejscowościach. W odróżnieniu od wystawy z 1927, nie mają to być jednak obiekty wystawowe, lecz w pełni funkcjonujące, eksperymentalne zespoły budynków. Przy ich pomocy, testowane są nowe idee z zakresu urbanistyki, kształtowania funkcji, rewitalizacji centrów miast i typologii mieszkań. Każdy z projektów próbuje zmierzyć się z wyzwaniami związanymi z niepewną przyszłością, biorąc pod uwagę aspekty socjalne, klimatyczne oraz ekonomiczne.
-
Planowanie przestrzenne inaczej I
data: 2021-05-02
Studium przypadku 1.
Szkoła podstawowa w Bad Mergentheim.
Bad Mergentheim, to miasto uzdrowiskowe w Niemczech, o blisko 24 tyś. mieszkańców.
W 1977 roku opracowano plan miejscowy “Mittlere Au-Nord I”, w którym zarezerwowano przestrzeń na potrzeby kampusu edukacyjnego. Określono linię zabudowy, wskaźnik w zakresie intensywności zabudowy i powierzchni zabudowy. Rysunek planu przewidywał też realizację dedykowanego układu komunikacyjnego. Pętli autobusowej oraz miejsc postojowych dla samochodów osobowych. Teren przeznaczony na funkcję edukacyjną stopniowo zabudowywano. Powstało gimnazjum, szkoła podstawowa Kopernikus Realschule, potem przedszkole Kinderhaus „Spielwiese Kunterbunt”.W 2019 roku miasto zleciło opracowanie raportu na temat przewidywań dotyczących rozwoju szkolnictwa podstawowego w mieście. Wynikało z niego, że najpóźniej w roku szkolnym 2024/25, z uwagi na widoczną tendencje w zakresie wzrostu liczby uczniów, konieczne będzie oddanie do użytkowania nowej szkoły. W 2020 roku Rada Miasta podjęła decyzję o organizacji zamkniętego konkursu urbanistyczno-architektonicznego, który miał umożliwić wybranie projektu nowej szkoły. Przygotowanie konkursu powierzono pracowni urbanistycznej Schreiberplan ze Sttutgartu. Urbaniści ze Schreiberplan opracowali program użytkowy obiektu i skonfrontowali potrzeby Inwestora z zapisami obowiązującego planu miejscowego. Po analizie, doszli do wniosku, że możliwe i konieczne jest zwiększenie wskaźnika intensywności zabudowy z 2,0 do blisko 3,8 (prawie dwukrotne zwiększenie!). To otworzyło drogę to rozpoczęcia procedury konkursowej i w jej następstwie, zaspokojenie interesów Inwestora-miasta.
(więcej…)