-
Odpowiedź na zagrożenia związane ze zmianą klimatu. Projekt Polska 2118 cz.V
data: 2020-02-09
oryginał opublikowany w: Projekt Polska 2118 Prototypowanie rozwiązań urbanistycznych
Zieleń odmienia oblicze płyty Placu Piłsudskiego, który zostaje zamieniony w Park Piłsudskiego. Dzięki przekształceniu zyskano dodatkowe 8.100 m2 terenów zielonych, co stanowi połowę obecnej powierzchni Placu, wyłożonej płytami kamiennymi. Umieszczenie roślin na dachach i elewacjach projektowanych budynków, pozwala na zmniejszenie zapotrzebowanie na chłód, wykorzystywany do chłodzenia obiektów w lecie. Niweluje również zapotrzebowanie na ciepło, służące do ogrzewania kompleksu w zimie. Szacunki wskazują, że zapotrzebowanie na chłód, będzie mogło być ograniczone nawet o 35-60 %, a zapotrzebowanie na ciepło o około 30%. Projektowana zieleń niweluje efekt miejskiej wyspy ciepła.
Rośliny umieszczone na dachu budynku i ścianach, wsparte rozwiązaniami technologicznymi, w strefie Miejskiego Uzdrowiska, tworzą rodzaj Biooczyszczacza Powietrza. BP jonizuje powietrze, oczyszcza je z pyłu zawieszonego PM i zanieczyszczeń gazowych m.in. tlenków azotu. Kompozycję roślinne tworzą gatunki krajowych roślin, wykazujące tendencję do zwiększonej transpiracji (parowania wprost z tkanek roślin), dzięki czemu powietrze jest nawilżane. Niektóre z dobranych gatunków (macierzanka, kocanka, mięta, rumianek) emitują lecznicze roślinne olejki eteryczne. W upalne dni, nad ziołowymi murawami, unosić się będzie delikatny, balsamiczny i leczniczy zarazem zapach. Łączne oddziaływanie, pozwoli wytworzyć mikroklimat, który przypominać będzie bardziej mazurski las, niż miejski plac.
-
Transport przyszłości. Projekt Polska 2118 cz.IV
data: 2020-02-09
oryginał opublikowany w: Projekt Polska 2118 Prototypowanie rozwiązań urbanistycznych
W ciągu ostatnich dwóch lat liczba rowerzystów, przemierzających Warszawę wzrosła o 40%. Szacuje się, że w ten sposób, przemieszcza się dziennie do 75.000 osób. W szybkim tempie rozbudowywana jest w Warszawie sieć ścieżek rowerowych, co zapewne przełoży się na wzrost popularności tego rodzaju transportu. Jesteśmy również świadkami rewolucji w zakresie transportu indywidualnego, gdzie przyszłość jest upatrywana w rozwoju motoryzacji opartej o pojazdy o napędzie elektrycznym i wspólnym korzystaniu z pojazdów. Odpowiedzią na te zmiany, będzie stworzenie, w ramach kompleksu projektowej zabudowy, „Ekologicznego Komunikacyjnego Węzła Intermodalnego”. EKWI opierał się będzie o największy w Europie parking dla rowerów, parking dla pojazdów o napędzie elektrycznym oraz dostępność komunikacji miejskiej.
Dwupoziomowy parking dla rowerów, wyposażony będzie w system parkowania wielopoziomowego w postaci specjalistycznych stojaków samoobsługowych. Parking zapewni miejsce dla 15.000 rowerów, z możliwością zwiększenia liczby do 20.000. W ramach EKWI zlokalizowane będzie największa w Warszawie stacja roweru miejskiego, oferująca rowery indywidualne dla dorosłych, dzieci oraz rowery cargo. Program uzupełni serwis rowerowy, zespół sanitarny z prysznicami, przechowalnia bagażu.
Parking dla rowerów będzie dostępny od strony Krakowskiego Przedmieścia za pomocą wjazdu wschodniego oraz z kierunku Królewska/Marszałkowska, od strony zachodniej. Organizacja ruchu na parkingu jest zbudowana w oparciu o jednokierunkowe ścieżki wewnętrzne.