close

Adam Białobrzeski

jest założycielem i współwłaścicielem biura architektonicznego FAAB. Na blogu publikuje własne przemyślenia i opinie.

Bazujące na zdobywanym przez niego doświadczeniu, w związku z realizowanymi inwestycjami i projektami badawczo-rozwojowymi.

Blog open wszystkie wpisy ///

Thinking is drawing in your head – Alan Fletcher

Transport przyszłości. Projekt Polska 2118 cz.IV

autor: Adam Białobrzeski i Science Now

oryginał opublikowany w: Projekt Polska 2118 Prototypowanie rozwiązań urbanistycznych

podziel się:

Share on Facebook Share on Twitter Share on Linkedin Send by email

W ciągu ostatnich dwóch lat liczba rowerzystów, przemierzających Warszawę wzrosła o 40%. Szacuje się, że w ten sposób, przemieszcza się dziennie do 75.000 osób. W szybkim tempie rozbudowywana jest w Warszawie sieć ścieżek rowerowych, co zapewne przełoży się na wzrost popularności tego rodzaju transportu. Jesteśmy również świadkami rewolucji w zakresie transportu indywidualnego, gdzie przyszłość jest upatrywana w rozwoju motoryzacji opartej o pojazdy o napędzie elektrycznym i wspólnym korzystaniu z pojazdów. Odpowiedzią na te zmiany, będzie stworzenie, w ramach kompleksu projektowej zabudowy, „Ekologicznego Komunikacyjnego Węzła Intermodalnego”. EKWI opierał się będzie o największy w Europie parking dla rowerów, parking dla pojazdów o napędzie elektrycznym oraz dostępność komunikacji miejskiej.

Przewidziano 570 miejsc parkingowych, w tym wszystkie wyposażone w stacje przeznaczone do dwustronnej wymiany energii elektrycznej.

Dwupoziomowy parking dla rowerów, wyposażony będzie w system parkowania wielopoziomowego w postaci specjalistycznych stojaków samoobsługowych. Parking zapewni miejsce dla 15.000 rowerów, z możliwością zwiększenia liczby do 20.000. W ramach EKWI zlokalizowane będzie największa w Warszawie stacja roweru miejskiego, oferująca rowery indywidualne dla dorosłych, dzieci oraz rowery cargo. Program uzupełni serwis rowerowy, zespół sanitarny z prysznicami, przechowalnia bagażu.

Parking dla rowerów będzie dostępny od strony Krakowskiego Przedmieścia za pomocą wjazdu wschodniego oraz z kierunku Królewska/Marszałkowska, od strony zachodniej. Organizacja ruchu na parkingu jest zbudowana w oparciu o jednokierunkowe ścieżki wewnętrzne.

Parking przeznaczony dla pojazdów o napędzie elektrycznym umieszczono w północnej części kompleksu. Przewidziano 570 miejsc parkingowych, w tym wszystkie wyposażone w stacje przeznaczone do dwustronnej wymiany energii elektrycznej. Przewiduje się, że parking będzie częścią systemu współdzielenia pojazdów, powiązanego z komunikacją publiczną (np. jak DriveNow-Dania). Baterie pojazdów będą stanowiły rezerwę energetyczną, pobierając prąd z sieci, gdy ta jest mało obciążona i oddając energię do sieci w sytuacji braków energii. Część EKWI przeznaczona dla pojazdów elektrycznych, obsługiwana będzie za pomocą wjazdu z ulicy Aleksandra Fredry.

Fakty:
Wejście do EKWI/metro Świętokrzyska→700 m.
EKWI/przystanki tramwajowe Marszałkowska/Królewska→450 m.
Ruch rowerowy→dziennie przemieszcza się po Warszawie 75 tysięcy rowerzystów, w ciągu dwóch ostatnich lat liczba rowerzystów wzrosła o 40%.
Potencjał wykorzystania→ na kampusie centralnym UW, przy Krakowskim Przedmieściu uczy się
i pracuje 20.000 osób. Łączna liczba studentów, doktorantów i uczestników studiów podyplomowych UW to 48.100, pracowników to 7.300. Liczba studentów ASP to 1.494 i 62 pracowników. Łącznie, w szerszym kontekście, potencjał w przypadku samych tylko tych dwóch szkół, wynosi blisko 57.000 osób.
W ramach EKWI zlokalizowane będzie największa w Warszawie stacja roweru miejskiego, oferująca rowery indywidualne dla dorosłych, dzieci oraz rowery cargo.